15 / 05 / 2018

Heureka a Zboží.cz vs. GDPR: Co se změní?

Nové nařízení o ochraně osobních údajů bude mít vliv i na nákupní portály Heureka nebo Zboží.cz. První zmíněný chystá změny zejména ve službě Heureka Košík, druhý rádce upravuje služby související s hodnocením e-shopů.

Využíváte-li pro své podnikání takzvané nákupní rádce typu Heureka nebo Zboží.cz, buďte připraveni na to, že i na tyto servery bude mít květnový vstup Obecného nařízení o ochraně osobních údajů v platnost dopad. Jaký, to jsme shrnuli v následujících řádcích.

Jaký bude mít GDPR dopad na Heureku

Na portále Heureka.cz se nejčastěji využívá služeb Ověřeno zákazníky a Heureka Košík. 

Každý e-shop však bude muset upravit formulaci svých obchodních podmínek v sekci Ověřeno zákazníky. Toto umístění bude Heureka aktivně kontrolovat právě z důvodu dodržování GDPR.

Obchodník je povinen zákazníky informovat o předání jejich údajů Heurece jako zpracovateli osobních údajů. To je vhodné provést v dokumentu o ochraně osobních údajů jednoduchým informačním textem, jehož znění najdete zde. Tento text je také uveden v Obchodních podmínkách programu Ověřeno zákazníky, článek 3.5.

Další povinností je umožnění zákazníkům odmítnout obchodních sdělení včetně dotazníků Ověřeno zákazníky. Ideálním řešením je nezatržený checkbox na konci objednávky s textem: Nesouhlasím se zasláním dotazníku spokojenosti v rámci programu Ověřeno zákazníky, který pomáhá zlepšovat vaše služby. Jedná se o možnost tzv. opt-out.

Co se týče Heureka Košíku, i zde dojde k upřesnění textů v Obchodních podmínkách Heureky tak, aby splňovaly náležitosti GDPR.

Heureka v této souvislosti připravuje novou verzi dokumentu Ochrana osobních údajů na portálu Heureka.cz a také nové verze obchodních podmínek všech služeb, které bude svým klientům zasílat. Nové znění najdete na blogu Heureky

Jaký bude mít GDPR dopad na Zboží.cz

Portál Zboží.cz připravuje změny hlavně v oblasti externího hodnocení e-shopů. Budete-li chtít své zákazníky vyzvat k hodnocení vašeho e-shopu na Zboží.cz, bude třeba od nich získat souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely sběru hodnocení.

„Doporučujeme informaci odstupňovat do tří úrovní: přímo u políčka jednoduchou větu, kterou následně rozvedete do (stále lidsky čitelných) podrobností v bublině po najetí myší. Na podrobné a již právnicky psané podmínky je lepší odkázat až nakonec,“ píšou zástupci portálu na svém blogu.

Dle Obecného nařízení o ochraně osobních údajů má každý zákazník právo tento svůj souhlas kdykoliv odvolat. Tuto informaci předáte Zboží.cz přes administraci.

Nevíte si rady?

Pokud máte e-shop napojený na Heureku nebo Zboží.cz a narazili jste v souvislosti s GDPR na nějakou překážku v jejich používání, neváhejte se na nás obrátit. Poradíme vám.

GDPR je obecné nařízení o ochraně osobních údajů (z angličtiny General Data Protection Regulation). Patří k novým revolučním legislativám EU, která výrazně zvýší ochranu osobních dat. Výrazně ovlivní nakládání s osobními daty vašich zaměstnanců i klientů.

Ochrana osobních údajů, s cílem hájit co nejvíce práva občanů EU proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními údaji. Nařízení přináší revoluci v ochraně osobních údajů. GDPR se týká všech firem, institucí, ale i jednotlivců a online služeb, které zpracovávají data uživatelů.

Dát evropským občanům šanci mít větší kontrolu nad tím, co se s jejich daty děje. GDPR zavádí enormní pokuty za porušování nových, přísnějších pravidel v ochraně osobních údajů.

EU nařizuje větším zpracovatelům dat zřídit nezávislou kontrolní funkci DPO (Data Protection Officer), tzv. pověřence pro ochranu osobních údajů. Jeho úkolem bude dohlížet na řádné zacházení s osobními daty a hlásit možné úniky dat či porušení zákona.