07 / 08 / 2018

Víte, jak využívat fotografie zaměstnanců a být přitom v souladu s GDPR?

Jak zacházet s fotografiemi zaměstnanců a jak pořizovat souhlas s jejich užitím v soulad s GDPR? 

Určitě máte na svém webu nebo na facebookovém profilu firmy fotky zaměstnanců. Možná tisknete firemní newsletter, výroční zprávy nebo služební průkazy. Donedávna věc, nad kterou byste se ani nepozastavili. Jenže od května se v souvislosti s nařízením GDPR můžete snadno dostat do potíží.

Problém je na světě dřív, než stihnete říct GDPR

Máte fotku zaměstnance, jak na firemním večírku s úsměvem pózuje, a hodláte ji dále použít  pro marketingové účely v rámci propagace firmy nebo například pro ročenku či intranetovou stránku? Pozor! Samotné zapózování není možné pokládat za souhlas k užití a zveřejnění fotografie.

A právě teď se dostáváme ke sporným bodům. Aby to totiž nebylo zbytečně jednoduché,  ne u všech typů fotek je souhlas nutný. Zároveň není potřeba, aby byl udělen písemně. Podle některých odborníků je možné považovat za souhlas to, že zaměstnance požádáte o fotografii za účelem použití například v článku, který pak chcete zveřejnit na Facebooku, a on vyhoví.  Ale kdo se v tom má vyznat? Pokud uděláte chybu, tvrdě za ni zaplatíte. Pokuty se šplhají až do výše 20 milionů EUR.

Identifikační karta s fotkou zaměstnance? Jedině se souhlasem

Pokud je v rámci zachování bezpečnosti na pracovišti nutné, aby měli zaměstnanci svoje služební průkazky s fotografií, je to samozřejmě v pořádku. Fotografii na identifikační kartu ale nemůžete pořídit bez souhlasu zaměstnance. V ideálním případě vyšlete zaměstnance k fotografovi, případně ho požádejte o dodání vlastní fotografie. Následně už fotografii můžete zpracovávat bez souhlasu pracovníka, je ale nutné držet se původního účelu, tedy zajištění bezpečnosti na pracovišti. Nemůžete ji tedy bez dalšího souhlasu použít například v newsletteru. 

Vyžadujete souhlas při podpisu pracovní smlouvy? To vám neprojde

Není pochyb o tom, že by bylo skvělé, kdyby bylo možné vyžádat si souhlas se zveřejňováním fotografií už při podpisu pracovní smlouvy. V tomto směru vás nepotěšíme.

Jakýkoliv souhlas s nakládáním s osobními údaji nesmí být součástí pracovní smlouvy a nesmí být všeobecný. Připravte se také na to, že když už se vám podaří souhlas si obstarat, může být zaměstnancem kdykoli odvolán.

Pokud i vy řešíte, jak nakládat s fotografiemi zaměstnanců, a nejste si jistí, že je u vás vše v souladu s GDPR, neváhejte se na nás obrátit. V týmu máme specialisty, kteří vám s touto problematikou poradí.

GDPR je obecné nařízení o ochraně osobních údajů (z angličtiny General Data Protection Regulation). Patří k novým revolučním legislativám EU, která výrazně zvýší ochranu osobních dat. Výrazně ovlivní nakládání s osobními daty vašich zaměstnanců i klientů.

Ochrana osobních údajů, s cílem hájit co nejvíce práva občanů EU proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními údaji. Nařízení přináší revoluci v ochraně osobních údajů. GDPR se týká všech firem, institucí, ale i jednotlivců a online služeb, které zpracovávají data uživatelů.

Dát evropským občanům šanci mít větší kontrolu nad tím, co se s jejich daty děje. GDPR zavádí enormní pokuty za porušování nových, přísnějších pravidel v ochraně osobních údajů.

EU nařizuje větším zpracovatelům dat zřídit nezávislou kontrolní funkci DPO (Data Protection Officer), tzv. pověřence pro ochranu osobních údajů. Jeho úkolem bude dohlížet na řádné zacházení s osobními daty a hlásit možné úniky dat či porušení zákona.