27 / 07 / 2018

GDPR a telemarketing: Call centra fungují, vy můžete také

Stejně jako call centrům ani vašemu podnikání nemusí, co se týče telefonátů, Obecné nařízení o ochraně osobních údajů výrazně křížit cesty. Stačí dodržovat pár jednoduchých zásad.

Jednou z věcí, na které se někteří uživatelé v souvislosti se vstupem GDPR v platnost těšili, bylo očekávání výrazného úbytku telefonátů z call center. Ani dva měsíce poté, co nařízení běží, však žádná z telemarketingových společností své kanceláře nezavřela. Jak je to možné? A jak tento fakt může ovlivnit telefonáty v rámci běžného podnikání?

Studené vs. teplé kontakty

Call centra ve většině případů pracují s tzv. studenými kontakty, tedy s databázemi telefonních čísel, jejichž majitelé si telefonát nevyžádali. Pokud máte databázi klientů, s nimiž jste již byli v kontaktu, jedná se o tzv. teplé kontakty.

Od těchto kontaktů byste již také měli mít sesbírané souhlasy se zasíláním nabídek prostřednictvím newsletterů, ale také třeba právě s oslovováním po telefonu.

Jak na to šla call centra

Dva měsíce po vstupu Obecného nařízení o ochraně osobních údajů v platnost se ukazuje, že volat na studené kontakty je stále možné. Čím to? Firmy jednoduše místo databází využívají programů, které generují telefonní čísla náhodně.

Jak byste na to měli jít vy

Dle GDPR člověk, kterému voláte, musí mít možnost na začátku každého hovoru projevit nesouhlas s oslovováním s telefonickými nabídkami.

„Pokud operátor skutečně zavolá na zcela náhodně vygenerované číslo, které není v žádné dostupné databázi, a tak ani není spojené se žádným jménem či jiným identifikačním údajem konkrétní osoby, nejedná se o prohřešek proti zákonu o ochraně osobních údajů,“ řekl pro deník Právo Vojtěch Marcín z Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Rozdíl nastává v okamžiku, kdy tento náhodně oslovený člověk řekne operátorovi své jméno a operátor si ho chce k číslu přiřadit. Taková akce je dle obecného nařízení možná pouze se souhlasem zákazníka. 

Podobně je nutno přistupovat také k doporučení, která dostanete od současných klientů a zákazníků.  Narazíte-li v rámci synchronizace své databáze telefonních kontaktů dle GDPR na nějakou potíž, s níž si nebudete vědět rady, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme.

GDPR je obecné nařízení o ochraně osobních údajů (z angličtiny General Data Protection Regulation). Patří k novým revolučním legislativám EU, která výrazně zvýší ochranu osobních dat. Výrazně ovlivní nakládání s osobními daty vašich zaměstnanců i klientů.

Ochrana osobních údajů, s cílem hájit co nejvíce práva občanů EU proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními údaji. Nařízení přináší revoluci v ochraně osobních údajů. GDPR se týká všech firem, institucí, ale i jednotlivců a online služeb, které zpracovávají data uživatelů.

Dát evropským občanům šanci mít větší kontrolu nad tím, co se s jejich daty děje. GDPR zavádí enormní pokuty za porušování nových, přísnějších pravidel v ochraně osobních údajů.

EU nařizuje větším zpracovatelům dat zřídit nezávislou kontrolní funkci DPO (Data Protection Officer), tzv. pověřence pro ochranu osobních údajů. Jeho úkolem bude dohlížet na řádné zacházení s osobními daty a hlásit možné úniky dat či porušení zákona.